2014-01-30

Fel i badrum där fastigheten sålts

Vi renoverade ett badrum i en villa för ca 1 år sedan. Vår kund sålde villan för ca 6 månader sedan. Vi har nu blivit kontaktade av köparen som hävdar dolt fel och ställer krav mot oss. Vad gör vi?

Ni har ingått avtal med den tidigare fastighetsägaren och det är mot denne som ni har era skyldigheter. Den nya ägaren har inte rätt att ställa krav direkt mot er. Entreprenadavtalet följer inte fastigheten så den nya ägaren får vända sig till säljaren och åberopa dolda fel. Er kund får sedan vända sig till er och åberopa ert entreprenadavtal och konsumenttjänstlagens regler om fel i entreprenaden. Ni ska alltså i första hand tillbakavisa kravet från köparen och hänvisa köparen till er gamla kund. Får ni sedan ett krav från er gamla kund ska ni kontrollera att reklamation har skett inom rätt tid innan ni utreder ett eventuellt felansvar. Publicerad i tidningen Byggindustrin nr.9 - 2013