2018-10-03

Att arbeta med konsumenter

Vi är ett byggbolag som har bestämt oss för att rikta in oss på konsumentmarknaden efter att i flera år ha arbetat med professionella bostadsutvecklare. Vi vill framförallt bygga fristående villor, men är också intresserade av renoveringar. Har ni några tips och råd till oss nu när vi ska arbeta med konsumenter?

Det finns flera saker att ha i åtanke när ni utför arbete åt en konsument. En ledstjärna för arbetet är god kommunikation, vare sig det gäller ändrings- eller tilläggsarbeten, ekonomifrågor eller avrådande från visst utförande. Även om dessa saker ofta tas muntligen är det bra att kunna gå tillbaka till mail eller sms för att i efterhand kunna visa på vad som diskuterades. För att undvika missförstånd eller oklarheter om vad som har avtalats rekommenderar vi er att alltid ingå skriftliga avtal och då använda antingen ABS 18 för småhusentreprenader eller Hantverkarformuläret 17 för reparations- och ombyggnadsarbeten. Publicerad i tidningen Byggindustrin nr.28–2018